یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (2024)

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، Getty Images

اطلاعات مقاله
  • نویسنده, الکس بایسات
  • شغل, بی‌بی‌سی

همه می‌خواستند با پسری که مو‌های فرفری طلایی‌اش جلب توجه می‎‌کرد و به خاطر اسطوره فوتبال بارسلونا، ژاوی نام گذاشته شده بود، عکس بگیرند.

ژاوی سیمونز در هفت سالگی به لاماسیا، مدرسه فوتبال معروف بارسلونا، رفت و خیلی زود تبدیل به جواهری در آکادمی مشهور غول‌های کاتالان شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در چهارده سالگی، سیمونز بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام داشت، با نایکی قرارداد بست و در یک تبلیغ همراه نیمار و رونالدینیو شرکت کرد.

ویدئوهای بسیاری از این هافبک کوچک در یوتیوب بود و باشگاه‌هایی مانند چلسی نسبت به جذب او ابراز علاقه‌ کردند.

مربی سابق لاماسیا، پائو مورال، که اولین بار شاهد محبوبیت او در یک تورنمنت زیر دوازده سال بود، می‌گوید: «یادم می‌آید مردم می‌گفتند «ژاوی ژاوی عکس عکس!».

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

«برخی می‌گفتند شاید به خاطر موهای طلایی و بلندش بازی می‌کند، چون زیباست؛ وشاید وقتی بزرگ شود، هیچ ... اما نه، او بازیکن متفاوتی بود.»

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، PAU MORAL

او حالا ۲۱ ساله است و یکی از بازیکنان مورد توجه در فوتبال اروپا شده است.

او بازیکن باشگاه پاری‌سن‌ژرمن است، اما فصل گذشته به صورت قرضی در ردبول لایپزیک بازی کرد و با عملکرد خوبش مورد توجه باشگاه‌هایی مانند آرسنال، منچستر یونایتد و بایرن مونیخ قرار گرفته است.

این سفری منحصر به فرد برای بازیکنی همه‌کاره بود که در هر دو جناح و پشت مهاجم بازی می‌کند و می‌تواند به چندین زبان صحبت کند.

سیمونز می‌گوید: «می‌دانم که در فوتبال چه می‌خواهم. تاکنون مسیر آسانی نداشته‌ام و فراز و نشیب‌های زیادی دیده‌ام.»

ستاره نوجوان شبکه‌های اجتماعی، استعداد بالقوه خود را محقق کرده و اکنون آماده درخشش در یورو ۲۰۲۴ برای تیم ملی هلند است.

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (3)

منبع تصویر، Getty Images

«یک اعجوبه»

نام ژاوی، برگرفته از نام هافبک سابق بارسلونا و اسپانیا است. برادر بزرگترش فاستینو هم به نام مهاجم سابق کلمبیا، نیوکاسل و پارما، فاستینو آسپریا نام‌گذاری شده است.

سیمونز در آمستردام به دنیا آمد، اما پس از پایان دوران بازی پدرش، رجیلیو، زمانی که فقط سه ساله بود، همراه خانواده به آلیکانته اسپانیا نقل مکان کرد.

رجیلیو، مهاجم سابق در لیگ برتر هلند است. او گفته که پسرش بیشتر از سنش فوتبال را درک می‌کرد و در سه یا چهار سالگی به تماشای بازی‌ها می‌نشست.

با توجه به استعدادش، پیشنهادهایی از باشگاه‌های محلی مانند الچه و کادیس و همچنین ویارئال داشت، اما وقتی پیشنهاد بارسلونا را دریافت کرد، دیگر نمی‌توانست آن‌ را نادیده بگیرد.

او در آکادمی مشهور لاماسیا آموزش فوتبال دید. در آنجا به‌عنوان یک دانش‌آموز هم ستاره بود.

مورال می‌گوید: «از نظر تکنیکی عالی بود. اما ذهنیت و رفتار در زمین مسأله دیگری است و از این نظر هم نگرش او همیشه مانند یک برنده بود.»

«پسر بسیار خوبی است. کمی خجالتی و کم‌صحبت است، اما در زمین اعجوبه است و همیشه دیگر بازیکنان را تشویق به حرکت و دویدن می‌کند.»

پس از پیوستن به آکادمی، سیمونز در مصاحبه‌ای گفت که دوست دارد پا به توپ شود، گل بزند، پاس بدهد و ریتم بازی را تغییر دهد.

او از دوستان نزدیک مدافع کنونی بارسلونا و اسپانیا، الخاندرو بالده، است.

مورال که دیگر ستاره اسپانیایی، گاوی، نیز دست پرورده اوست، می‌گوید: «بسیار کوچک بود، یکی از کوچک‌ترین بازیکنان آکادمی، اما سریع و قوی بود. هرگز نمی‌ترسید، همیشه توپ را می‌خواست، همیشه دوست داشت بهترین عملکرد را داشته باشد. می‌توانستید انرژی او را حس کنید.»

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (4)

منبع تصویر، Getty Images

اما در شانزده سالگی مسیر حرفه‌ای سیمونز تغییر بزرگی کرد. پس از عدم توافق با بارسلونا، به پاری‌سن‌ژرمن پیوست و به دنبال الگوی خود نیمار رفت. او می‌گوید که ستاره برزیلی از او مانند یک برادر کوچکتر مراقبت می‌کرد.

مادر سیمونز، پگی، تشویقش کرد که زبان فرانسه یاد بگیرد تا بهتر بتواند با هم‌تیمی‌هایش ارتباط برقرار کند. او همچنین می‌تواند به زبان‌های هلندی، اسپانیایی، کاتالان و انگلیسی صحبت کند.

سیمونز از سوی ستاره‌ها احاطه شده بود. علاوه بر نیمار، کیلیان امباپه و آنخل دی ماریا، لیونل مسی و سرخیو راموس هم بعداً به تیم اضافه شدند و می‌توانست از آنها بسیار یاد بگیرد.

اما به اندازه فوتبال، خانواده‌اش هم برایش مهم بود و با آنها وقت می‌گذراند و با توجه به میراث سورینامی‌اش به بازی‌های خانوادگی و غذاهای بومی مانند بامی، سوپ ساتو و روتی علاقه‌مند بود.

سیمونز می‌گوید: «وقتی در شانزده سالگی به پاریس رفتم، خیلی بچه بودم و فهمیدم که سلامت روانی در فوتبال واقعاً مهم است. گاهی باید فقط استراحت کنم و تمام روز به فوتبال فکر نکنم. زندگی دیگری هم دارم که متفاوت است.»

در هفده سالگی و در فوریه ۲۰۲۱، اولین بازی خود را انجام داد. اما در طول فصل فرصت‌ چندانی برای بازی نیافت و تا پایان تنها یازده بازی در تمامی مسابقات بزرگسالان انجام داد.

پیشرفت غیرمنتظره

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (5)

منبع تصویر، Getty Images

به رغم تولد در هلند و بازی در سطح جوانان برای این کشور، سیمونز هرگز برای یک باشگاه هلندی بازی نکرده بود تا زمانی که در سال ۲۰۲۲ به پی‌اس‌وی آیندهوون پیوست.

طرفداران با اینکه می‌دانستند این پسر بچه با استعداد، دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد و در بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن هم بوده است، اما هنوز توانایی او را از نزدیک ندیده بودند.

بولو زندن، بازیکن و مربی سابق پی‌اس‌وی، به یاد می‌آورد: «همه منتظر بودند بازی او را ببینند و انتظار زیادی از او داشتند.»

سیمونز در اولین بازی خود برای پاریس گل زد تا تیم بتواند آژاکس را در جام یوهان کرویف شکست دهد. در لیگ هلند هم با نوزده گل و نه پاس گل توانست به صورت مشترک بهترین گلزن لیگ شود.

زندن می‌گوید: «او با سبک بازی، نگرش، سرعت و مهارت‌های خود همه را تحت تأثیر قرار داد. او واقعاً مانند یک بازیکن بالغ به نظر می‌رسید.»

سیمونز در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم توانست در مسابقه با آمریکا در مرحله یک‌هشتم برای اولین بار در تیم ملی بازی کند. این امر باعث شد تا دوباره توجه باشگاه سابقش، پی‌اس‌جی را جلب کند و به این تیم بپیوندد.

پاری‌سن‌ژرمن بلافاصله او را به صورت قرضی به ردبول لایپزیگ فرستاد، بهترین جایی که برای ادامه رشد نیاز داشت. این تصمیم برای هر دو طرف ثمربخش بود و در فصل گذشته، سیمونز توانست ده گل و پانزده پاس گل در تمامی مسابقات داشته باشد.

مارکو رز، سرمربی لایپزیگ، در مورد سیمونز می‌گوید: «او تقریباً نمونه‌ای است از آنچه ما برای تیم می‌خواهیم. از دنبال کردن توپ و تکل زدن لذت می‌برد، انرژی زیادی با یا بدون توپ در زمین دارد و یک فوتبالیست با استعدادست.»

آیا می‌تواند در تیم ملی هلند موفق شود؟

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (6)

منبع تصویر، Getty Images

سیمونز البته هنوز نتوانسته فرم باشگاهی خود را در تیم ملی هلند هم نشان دهد و در پانزده بازی تنها یک گل زده است. قبل از یورو، مربی سابق آژاکس و پاری‌سن‌ژرمن، آد دی موس گفت که هیاهوی زیادی در مورد او وجود دارد.

زندن گفت: «گاهی فکر می‌کنم او بیش از حد مشتاق است. البته نه به این معنی که خودخواه باشد، بلکه مشتاق به خوب بازی کردن است.»

سرمربی هلند، رونالد کومان، او را به عنوان یکی از بزرگترین استعدادهای تیم ملی هلند می‌داند و در بازی اول و پیروزی ۲-۱ هلند مقابل لهستان ۶۰ دقیقه به او فرصت بازی داد.

زندن می‌گوید: «او تهدیدی برای حریفان است. نگرش درستی دارد، مهارت دارد، انرژی دارد، آماده کار سخت است و هرگز شکایت نمی‌کند. هر سرمربی دوست دارد او را در تیم خود داشته باشد.»

در بازی دوم این فرصت را بدست آورد تا استعداد خود را در مقابل تیم فرانسه و برخی هم‌تیمی‌های سابقش در پی‌اس‌جی نشان دهد. اما گل او بدلیل آفساید توسط کمک داور ویدیویی مردود اعلام شد.

ویرجیل فان‌دایک، کاپیتان هلند، در مورد او می‌گوید: «بازیکنی بسیار با استعدادست که چیزهای زیادی برای ارائه دارد. می‌تواند بسیار بهتر از آنچه هست بشود، ذهنیت خوبی دارد و اصلاً در موردش نگران نیستم و به او اعتماد دارم.»

ممکن است مسیر سیمونز تا به امروز کمی پیچیده و نامتعارف بوده باشد، اما کار او در پیراهن نارنجی تازه آغاز شده است.

یورو ۲۰۲۴؛ پسر بچه فرفری محبوب اینستاگرام حالا در تیم ملی هلند بازی می‌کند - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Melvina Ondricka

Last Updated:

Views: 5704

Rating: 4.8 / 5 (48 voted)

Reviews: 87% of readers found this page helpful

Author information

Name: Melvina Ondricka

Birthday: 2000-12-23

Address: Suite 382 139 Shaniqua Locks, Paulaborough, UT 90498

Phone: +636383657021

Job: Dynamic Government Specialist

Hobby: Kite flying, Watching movies, Knitting, Model building, Reading, Wood carving, Paintball

Introduction: My name is Melvina Ondricka, I am a helpful, fancy, friendly, innocent, outstanding, courageous, thoughtful person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.